top of page

הקרנה ודיון בזום לתלמידות י-י"ב באולפנת אמית צפת / מבצע חתונה


כחלק מפרוייקט מתנה מפעילים אמריקאים: 50 הקרנות ודיונים ל 50 בתי ספר ישראלים

תלמידות אולפנת אמית בצפת צפו בסרט מבצע חתונה בביתן (בגלל הסגר) ולאחר מכן השתתפו בדיון עם אסירת ציון וגיבורת הפרשה, סילווה זלמנסון ובתה ענת זלמנסון קוזניצוב, במאית הסרט "מבצע חתונה".


מכתב מדורית מרום, רכזת היסטוריה באולפנת אמית צפת:

ענת יקרה

ראשית ברצוני להודות לך על ההזדמנות המדהימה לצפות בסרט מבצע חתונה. אין ספק שאימך סילוה היא דמות מעוררת השראה.

במסגרת לימודי היסטוריה בכיתות י – יא בחינוך הממ"ד ישנה יחידת לימוד העוסקת בעליית יהודי ברית המועצות בשנות ה-70. הנושא נלמד במסגרת יחידת הלימוד – עליה, קליטה והתיישבות במדינת ישראל.

אנו לומדות על ברית המועצות בה התקיים במאה ה-20 שלטון קומוניסטי טוטליטרי שיצר בכפייה שוויון כלכלי בין כל אזרחיו.

כחלק מדרישת השוויון, ניסה משטר זה לדכא את הרגשות הלאומיים והדתיים של אזרחיו. השלטון הטיל פחד ואימה והפעיל משטרה חשאית ורשת מחנות ריכוז ועונשין לאזרחים שלא הלכו בתלם. השלטון הסובייטי-קומוניסטי לא התיר לתנועה הציונית לפעול בתחומי ברית המועצות וסגר את שערי ההגירה בפני יהודים שרצו לעלות ארצה.

אנו לומדות על הדמויות אידה נודל, נתן שרנסקי, יולי אדלשטיין ויוסף מנדלביץ ונוספים.

כחלק מתוכנית הלימודים השנה החלטנו לשלב את הסרט מבצע חתונה המתאר דרך נקודת מבטה של במאית הסרט, את סיפור הוריה: ממנהיגי קבוצת "מבצע חתונה": קבוצת צעירים יהודים מסורבי עליה אשר ניסו לקחת מטוס ריק כדי לברוח לישראל מבריה"מ. האירוע נחשב לזה שהתניע את המאבק למען יהודי בריה"מ ובעקבותיו שוחררו כ 250,000 יהודים בשנות ה 70, מתוכם הגיעו לישראל 163,000 בעליית "שלח את עמי" בזמן שחברי הקבוצה נשארו במחנות עבודה ושלמו את מחיר החופש בשביל כולם.

הנושא נלמד במסגרת יחידות פר"ח. שמטרתה למידה מתוך חוויה, למידה המייצרת חיבור אישי ורגשי ומביאה להפנמה מיטבית של החומר הנלמד, מתן אפשרות למורה לנהל דיוני עומק משמעותיים ורלוונטיים בכיתה והכרת טקסטים ספרותיים וקולנועיים הנחשבים לנכסי צאן ברזל בתרבות הישראלית. השנה החלטנו לאפשר את ההקרנה של הסרט מבצע חתונה לכל שכבת י – יב בביה"ס הבנות צפו בסרט חלקן באופן אישי מלמידה מרחוק וחלקן בלמידה מקרוב מבית הספר.

המטרה היתה שהתלמידות יכירו יצירה קולנועית בהקשר לתקופת השלטון בברית המועצות ובמקום בהם נוצר ויחשפו לקשר החי בין עם ישראל וארצו גם בתקופות של מצוקה וקושי.

יכירו דמויות המגלות אומץ, עמידה בקשיים והתמודדות גם עם מערכות בעלות כוח ועוצמה, למען השגת מטרות ערכיות. יבינו את הכוח והחיוב שקיים בהתלכדות קולקטיבית של כל עם ישראל סביב מטרות ייעודיות ויכירו במחויבותה של מדינת ישראל ליהודי העולם.

הסרט הותיר רושם עז בלב התלמידות והמורות שצפו בסרט. אשתף במקצת הדברים שהבנות כתבו לאחר הצפיה בסרט.

דמות מעוררת השראה

אישה חזקה מאוד ואופטימית

דמות לחיקוי

למרות מה שעברה לא מפסיקה לחייך.

סיפור מדהים ומשמעותי ביותר.

סרט סוחף ומרגש.

גורם לנו להעריך את ארץ ישראל

מחזק את תחושת הציונות וגאות יחידה.

גבורה יהודית

השגחה פרטית.


מקווה שבשנה הבאה נזכה להזמין אתכן לבית הספר ולפגוש אתכן מקרוב.

תודה ובהצלחה רבה

דורית מרום רכזת היסטוריה אמית, צפת








bottom of page